Weekend in Dublin: PART ONE

Gepost op 31 januari 2016 door Iris in Persoonlijk / 0 Comments

Tags: , , , , ,

Hier is hij dan! Nou ja, hier is het eerste gedeelte van het beloofde verslag van een heel leuk weekend in Dublin. Dublin is echt een geweldige stad. Een leuke mix van oud en modern en meer dan genoeg om te zien en te beleven. In 2014 was ik er al een keer geweest met mijn zusje. Helaas maar een paar uurtjes, maar wat ik toen zag was genoeg om te weten dat ik nog een keer terug wilde komen.

Wat ik nu dus gedaan heb, deze keer samen met mijn moeder. We hebben gewandeld, geshopt, beziens-waardigheden bezocht en natuurlijk ook de nodige boekwinkels onveilig gemaakt. Aangezien we nogal wat gedaan hebben en om jullie niet al te lang van de boeken weg te houden, heb ik het verslag in drie delen geknipt 🙂

Vrijdagavond 11 december

Graag zou ik willen zeggen dat we op een zonnige vrijdagmiddag vertrokken waren naar een van mijn favoriete plaatsen ter wereld. Werkelijkheid was dat het zo hard regende dat we bijna de weg niet meer zagen op weg naar Leuven. Leuven? Ja, naar Leuven. Heel handig om een zusje te hebben die daar studeert en die dan een paar dagen op je auto kan passen, terwijl jij vandaar de trein neemt naar Brussel. Om daar vervolgens op het vliegveld te stappen voor een weekend in Dublin!

Eindelijk geland :3

Onze vlucht verliep, afgezien van een beetje turbulentie, voorspoedig en zelfs ik, die het vreselijk vind om te vliegen, vond het geweldig om de lichtjes van de steden waar we langs vlogen te aanschouwen. Het gaf echt een heerlijk kerstgevoel en maakte de sfeer nog leuker.

Eenmaal in Dublin aangekomen was het droog. We hadden alleen handbagage mee, dus hoefden we niet op koffers te wachten en konden zo door om onze Tourist Leap Kaart te kopen. Zo handig! Met deze kaart kan je 72 uur (of langer of korter) onbeperkt met het openbaar vervoer in Dublin. Toen was het alleen nog wachten op de bus die ons naar onze B&B zou brengen. Deze kwam gelukkig snel aan, want het regende inmiddels weer…

Tijdens onze aanwezigheid in Dublin is ons wel opgevallen dat het openbaar vervoer, hoewel goed geregeld, niet echt duidelijk is als het gaat om wanneer jouw stop aan de beurt is, of waar je deze kan vinden. Dit staat niet aangegeven in de bussen. Bij de haltes ook niet en als je het aan de chauffeur vraagt weet deze het ook meestal niet! Ze weten alleen de namen van de straten en belangrijke plekken. Zorg dus dat je weet wat er in de buurt ligt van je bestemming als je in Ierland de bus neemt. Wij waren gelukkig alle keren juist op tijd met behulp van google maps en aardige medereizigers!

Zaterdag 12 december

Bed en Breakfast

Wij hadden bij Flyover B&B een kamer geboekt. Halverwege het vliegveld en het centrum, ideaal als basis. Van tevoren hadden we natuurlijk foto’s bekeken en recensies gelezen voordat we besloten om hier te gaan slapen. De werkelijkheid was echter nog beter! Het huis was heel gezellig versierd voor Kerstmis en Tom, de eigenaar, was uiterst behulpzaam. Hij legde bij aankomst kort de regels uit en gaf ons ook nog tips wat betreft het openbaar vervoer en bezienswaardigheden.

Vervolgens begeleidde hij ons naar onze gezellig ingerichte kamer. Wij hadden zelfs een soort voorkamer, met een extra bed! Handig om spullen op te dumpen. Mijn bed sliep heerlijk en de dekens waren lekker dik, zodat we het totaal niet koud hadden ’s nachts. Ook hadden we totaal geen last van de toch wel drukke straat, waaraan de B&B was gelegen. Geen enkele auto gehoord, heerlijk!

Fris en fruitig, nou ja we we hadden onze ogen open, strompelden we de volgende dag naar beneden om ons ontbijt te nuttigen. Ook al hadden we goed geslapen, het is toch wel wat om al die nieuwe indrukken te verwerken en we hadden nog niet eens echt voet in Dublin gezet!

Het ontbijt werd geserveerd in een wederom gezellig ingerichte en versierde eetkamer. Tom somde op wat we konden bestellen en er was ook de mogelijkheid voor “cereals” en yoghurt. Ik trok mijn stoute schoenen aan en bestelde een Full Irish Breakfast. Normaal gesproken eet ik ’s morgen alleen wat yoghurt en absoluut niets warms, maar in een ander land probeer je natuurlijk ook de (eet)gewoonten uit!

Tom kwam even later met een bord vol worstjes, spiegeleieren en toast terug. Ik moest wel even schrikken van de hoeveelheid, maar heb alles keurig opgegeten. Het was ook zoooo lekker! Ik was er zo over te spreken dat ik het de volgende dagen ook maar heb genomen. Het geeft een hele goede basis, waardoor je met gemak door Dublin kan crossen! Na het ontbijt was het tijd om, ondanks de regen (het is en blijft Ierland) Dublin onveilig te maken! Onze eerste stop? Een gevangenis!

Kilmainham Gaol

Kilmainham Gaol is een oude gevangenis aan de rand van Dublin. Van collega’s die vaker in Dublin geweest waren had ik gehoord dat ik hier echt naar toe moest. Ook raadden ze me aan zo vroeg mogelijk te gaan. Het was namelijk een druk bezochte attractie en de enige manier waarop je de gevangenis kon bezichtigen was samen met een gids.

Dat het een populaire attractie was, was duidelijk te zien. Op het moment dat mijn moeder en ik aankwam bij het grote, donkere gebouw stond er al een rij buiten te wachten om een kaartje te kopen voor de rondleiding. Aangezien de rij best opschoot en we heel graag hier naar toe wilden besloten we om aan te sluiten, ondanks de regen. Onder het wachten werden we vermaakt door iemand van het museum die kort wat uitlegde over de gevangenis, grappen maakte en ons singing in the rain liet zingen. Voor we het wisten waren we dan ook binnen.

Onze tour begon om 1 uur, dus hadden we even de tijd om onder het genot van iets warms bij een verwarming op te drogen, het interessante museum te doorlopen en foto’s te maken. Toen was het tijd voor onze toer. Ik was zo in de ban van de gevangenis, de verhalen die onze gids vertelde, die soms behoorlijk luguber waren, dat ik helemaal vergat om foto’s te maken. Het was ook gewoon zo indrukwekkend om te beseffen dat honderd jaar geleden deze plaats nog vol gevangenen had gezeten. Die onder erbarmelijke omstandigheden hun (soms oneerlijke) straffen mochten uitzitten. Leuk detail, de “nieuwe” vleugel, de Victorian Wing, is in verschillende films en tv-series gebruikt zoals Ripper Street en The Escapist.

Hier laat ik het even bij. Volgende week zondag komt het volgende gedeelte online, met onder andere een prachtige oude bibliotheek!

Zijn jullie al een keer in Dublin geweest?